الثلاثاء، شعبان ٠٥، ١٤٢٧

Universiti Putra Malaysia


Hujung minggu lepas, adalah sekelumit kenangan yang tidak dapat aku lupakan apabila bersama-sama dengan teman sebilik, Hafiz Badarulzaman bersiar-siar di Saujana Puchong. Segala kesibukan selaku pelajar undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia di tinggalkan di kampus sebentar untuk menikmati dan mentadabbur alam ciptaan Allah di Hutan Simpan Universiti Putra Malaysia sepuas-puasnya. Kenangan kami bersama-sama pelajar-pelajar tahun satu, dua dan tiga, selaku fasilitator mereka menjadikan kami tidak kering gusi apabila membayangkan telatah-telatah mereka yang mencuit naluri. Wajah-wajah mereka jernih dan ceria. Benar. Melihat kepada kanak-kanak kecil menjadikan hati aku tenang. Wajah-wajah kanak-kanak yang tenang tidak menggambarkan yang mereka mempunyai masalah. Mereka belum kenal dunia disekeliling mereka. Mereka tidak ditaklifkan itu dan ini di atas bahu mereka. Sungguh tenang dan ceria bersama kanak-kanak.

Dari kaki bukit, kami mendaki sehingga sampai di air terjun yang amat jernih. Kata Hafiz, inilah kali pertama dia melihat air yang mengalir yang begitu jernih, sehingga nampak pasir-pasir dan ikan di dasarnya. Bagi aku, ini semua adalah keagungan ciptaaan Allah S.W.T dan aku tidak tidaklah begitu "excited" seperti dia kerana di kampung halaman aku juga tidak kurang hebatnya pemandangan-pemandangan ciptaan Rabbul Jalil. Perlanan mendaki mengambil masa 45 minit dan kami mendaki mengikut kumpulan masing-masing. Dua kumpulan Putera dan 1 Kumpulan Puteri. Hafiz menjadi guider kumpulan satu, Aku guider kumpulan dua dan Uncle Zaidi guider kumpulan Puteri

Disamping mendaki, aku kisahkan kepada adik-adik ini tentang kukuasaan Allah, tentang keagungan cintaanNya yang tiada sesiapapun yang mampu menandingi ciptaan Allah .... to be continued

ليست هناك تعليقات: