السبت، رمضان 07، 1427

Ahlan Wa Sahlan ila Jaami'ati



BAGI meningkatkan kemahiran serta mendalami kaedah berdakwah dengan lebih efektif, 30 imam dari China menjalani kursus khas termasuk bahasa Arab di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), baru-baru ini.

Program berkenaan bertujuan mendedahkan kepada para imam kemahiran menguasai bahasa Arab sebagai kelebihan untuk menyebarkan dakwah Islam yang bukan saja di negara mereka malah di seluruh pelosok dunia. Walaubagaimanapun sedikit kekesalan kerana aku tidak gagal beramah mesra dan bersuai kenal dengan saudara-saudara seIslamku ini kerana mereka tidak boleh berbahasa inggeris dan masih lemah dalam bahasa Arab.

الجمعة، رمضان 06، 1427

AL-FATIHAH BUAT AYAHANDA USTAZ ABDUL RAHMAN HUSIN


Innalillahi wainna ilaihi raajiuun.Dari Allah kita datang kepada Allah kita kembali.

kematian orang biasa, tiadalah dirasakan oleh kita semua..
tetapi yang meninggal itu seorang ulama, maka kita kehilangan sebutir bintang di langit zaman.
kami dikejutkan oleh berita kematian Ayahanda Ustaz Abdul Rahman Husin pada 3 Ramadhan 1427H jam 4.00 petang. Ketika itu ana sedang menduduki test 2 QH 3.
Ana mengetahui berita sedih kematian ini, setelah menerima SMS daripada Abang Shah.

Ayahanda Ustaz Abdul Rahman bukan sahaja menjadi kekaguman ana, tetapi merupakan orang yang dekat dengan ana kerana anaknya, Nasir Jamajuddin ialah sahabat baik merangkap naqib partner ana untuk usrah adik-adik first year. Takziah buat Nasir. Semoga Nasir tabah dengan dugaan ini. Ingatlah firman Allah. "Kullu nafsin dza-uqatul maut..."

Bersama-sama sahabat-sahabat yang lain kami merancang untuk ke Kelantan bagi melawat Nasir sekeluarga. Akhirnya kami nekad untuk ponteng kelas pada hari rabu 27/8/06 untuk naik ke Kelantan dan menghadiri upacara pengkebumian Arwah disamping menziarahi Nasir.

Ayahanda Ustaz Abdul Rahman Husin....

Beliau adalah Presiden Persatuan Falak Syarie Malaysia.
seorang ulama' dan alim dalam bidang astronomi .
jika kita lihat imsakiah Ramadhan dan jadual waktu solat biasanya ada tercatat nama beliau di bawah. Inilah jasa beliau kepada kita yang tidak kita sedar.

Allahyarham sukar dicari ganti, ibarat 100 ekor unta, nak cari seekor yang boleh muat barang (belakang yang agak baik) amat sukar sekali.

Semoga nasir akan terus bergiat aktif dalam harakah dan mewarisi perjuangan Islam yang dibawa oleh ayahandanya.

Semoga ruh Allahyarham di tempat sewajarnya bersama mursalin, anbia, syuhada, siddiqin dan solihin.

Al-Fatihah.. .

الاثنين، شعبان 18، 1427

Melawat nenek


Kala mentari kian melabuhkan diri ke pengkalan malam, aku tiba di teratak kecil nenek. Selama 7 jam terpaksa bersejuk-sejukan menaiki bas express Darul Naim perjalanan kuala Lumpur - Kota Bharu. Tidak terungkap kerinduan kalbuku kepada nenek kerana telah hampir setahun tidak bersua muka. Dan....akhirnya rindu itu terubat jua.

الجمعة، شعبان 08، 1427

antara Anjing dan Awek


LEMBU: Hai anjing, apa habaq? Macam ada yang
tak kena saja?
ANJING. Aku tengah tension ini . mahu saja aku gigit
manusia tadi.

LEMBU : eh? Kenapa ?
ANJING. Aku lalu tepi dua orang manusia lelaki
dan perempuan yang sedang berkepit. tiba-tiba si lelaki
terperanjat dan terus melompat dan berkata "hoi
anjing , pergi jauh-jauh, najis!".

LEMBU: Ya, lah. anda kan haram. Najis tahap berat
bagi manusia. Biasalah tu .
ANJING: Kalau aku najis sekali pun, kalau dia
tersentuh aku, boleh disamak. Yang dia sentuh
dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak
samak dosa?

LEMBU: Betul tu . Memegang wanita yang bukan
mahramnya tanpa ikatan yang sah, lebih dahsyat
kenajisannya daripada memegang anda anjing,
malah tak boleh suci sekalipun di samak.
ANJING: Wah .. ayat anda me man pergi power lah...
manusia kena ubah pepatah "Pandai macam
LEMBU"


Sedikit Penjelasan:
Daripada satu hadis yang diriwayatkan daripada
ibnu majah menyatakan bahawa ?Bergomolan
dengan bab* (khinzir) itu adalah lebih baik
berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja)
dengan wanita yang bukan mahram?.

Bersentuhan (dengan sengaja & apatah lagi
bertujuan syahwat) adalah berdosa dan wajib
bertaubat (bagi membersihkan dosa). Sedangkan
menyentuh anjing tidaklah berdosa dan hanya
perlu disuci (bukan bertaubat). Menyentuh anjing
bukanlah satu kesalahan (dosa) atau maksiat.
Tetapi, menyentuh wanita bukan mahram adalah
berdosa dan merupakan maksiat.

Di dalam satu riwayat hadis yang lain yang
maksudnya , ?Sesungguhnya kepala yang ditusuk
dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh
kaum yang bukan sejenis yang tidak halal
baginya . (Riwayat At Tabrani dan Baihaqi)

INSANITY


Bersarang banyak persoalan apabila topik unsoundness of mind/insanity dihikayatkan oleh dr. Bahar. Lembab sedikit otak untuk menghadam maklumat-maklumat dan gambaran yang diilustrasikan oleh beliau. Lalu kekusutan mula berpintal-pintal di kepala. Kusut sekali. Mungkin disebabkan suasana dewan kuliah yang tidak ubah seperti peti ais menyebab otak aku membeku, ataupun kerana aku tidak membuat pembacaan sebelum kuliah??

Section 84 Kanun kesiksaan (Penal Code) memberitahu bahawa undang-undang melindungi orang-orang yang tidak waras daripada disabit bersalah atas kesalahan yang dilakukan. Walaubagaimanpun, burden of prove to show that an accused is protected under tihs sec. lies on the defence counsel.

Persoalan yang perlu dijawab di dalam insanity ialah, adakah insanity yang dialami menjurus kepada perbuatan jenayah itu ataupun tidak?

Book List Semester 1 2006/2007

buku yang perlu/telah dikhatamkan pada semester ini

1) Rehlah Ilallah Meniti jalan Allah - Najib Khaelani - Khatam

2) Sirna sebutir bintang - Siti Hajar Mohd zaki - Khatam

3) Cempiang Jalan - Antologi cerpen hadiah utusan sastera 2001 - Khatam

4) Cari duit cara mudah sebagai penulis bebas - zamri mohd

5) kewajipan menguasai enam fiqh bagi pendakwah islam di alaf baru – Dr. Yusuf Qaradhawi

6) Pertelingkahan para sahabat nabi s.a.w antara ketulenan fakta dengan pembohongan sejarah – Asri Zainal Abidin

7) how to become a successful criminal lawyer – S.K Shanglo

8) criminal law in Malaysia and Singapore – Molly Cheang

9) Constitution of Malaysia ; text and commentaries – Prof. Aziz Bari, Dr. Farid Suffian

10) Administration of Islamic Law in Malaysia Dr. Farid suffian and the gang.