الأربعاء، شعبان ١٦، ١٤٢٨

Buat Sahabatku


Minggu lepas aku terbaca tulisan Nurhidayati Abdul Aziz di akhbar The Star [23 Julai]. Rata-rata pembaca meluahkan kekecewaan dan marah kepada karyanya yang menyalahkan sekolah agama yang dimasuki sebagai punca dia menjadi pelajar yang "pasif". Kebanyakan kekecewaan mereka diluahkan di dalam satu laman web yang terkenal dan tersohor.

Nurhidayati yang aku kenal tidak seperti yang beliau gambarkan kehidupan masa kini beliau. Wallahua'alam kebebasan yang macam mana yang masih dicari-cari selain kebebasan yang telah islam gariskan. Kemerdekaan yang macam mana lagi yang didambakan selain dari kemerdekaan yang telah dibawa oleh Rasulullah. Islam datang membawa manusia dari ke gelapan kepada cahaya, dari menjadi hamba manusia kepada hamba Allah. Umar R.A ketika mahu menerima kunci Baitul Maqdis dari Rom sebagai lambang kemerdekaan dengan katanya :

نَحْنُ قَوْمٌ أَعَزَّنَا اللهُ بِاللإسْلامِ فَمَهْمَا نبَتْغَيِ العِزَّةَ بِغَيْرِمَا أَعَزَّنَا اللهُ أَذَلَّنَا اللهُ

Maksudnya : Kita merupakan suatu bangsa yang dimuliakan oleh Allah dengan Islam. Maka selagimana kita mencari kemulian selain menggunakan Islam yang telah memuliakan kita maka selagi itulah kita akan dihina oleh Allah.


Aku sebenarnya bangga bila seorang lepasan SMI Al-Husna berjaya mencipta nama diperingkat nasional dan antarabangsa. Tapi aku dapat rasakan beliau sudah menjadi lupa daratan dan tinggi diri setelah istidraj yang Allah bagi kepadanya. Nau'zubillahiminzalik

Antara kejayaan beliau yang pernah aku ketahui ialah anugerah Bayer Young Environmental Envoys BYEE yang melayakkan beliau untuk mewakili Malaysia ke Jerman. [ The Star 1, Julai]

Apa rasionalnya sekolah agama yang menjadi sebab Nurhidayati kurang kawan dan tidak up to date dengan hiburan, nyanyian dan dunia lakonan masa kini.

Kepada Nurhidayati, Taribah sekolah yang menjadikan anda begitu, Berpijaklah dibumi yang nyata. TARBIAH sekolah kita yang menjadikan anda tidak mengetahui lagu-lagu terkini dan artis-artis hollywood. ALHAMDULILLAH anda TERPELIHARA. amal kebaikan dan AMAL SOLEH yang anda buat dahulu berserta Ayat-ayat Al-quran dan hadith yang dihafaz menjaga anda dari benda-benda yang tidak elok. Dahulu kita sama-sama belajar hadith di hari akhirat kelak allah akan tuang timah yang meneggelegak ke dalam telinga orang yang suka mendengar nyayian. Serta ayat Waiza sami'ul-laqhwa a'radhu anhu.. Apabila (seorang mukmin) mendengar (perkara yang ) sia sia lalu berpaling darinya.

Harap anda tidak terpengaruh dengan kebebasan tanpa had yang dibawa oleh Islam Liberal. Apa yang sekolah ajar kita semuanya betul dan undang-undang yang dibuat semuanya berdasarkan justifikasi-justifikasi yang tidak melampaui syariat (Al-Ghuluw). Anda boleh fikir sendiri.. Wallahua'alam.

Anda mempertikaikan sekolah kita tidak ada radio dan televion. Semua institusi pengajian Al-Quran pun mengharamkan TV dan radio kerana akan melemahkan ingatan pelajar kepada Al-Quran. Samalah seperti sekolah kita.

Walaupun hanya 2 tahun saya belajar di situ, tapi itulah sekolah yang terbaik daripada 8 buah sekolah yang pernah saya masuki. Antara perkara yang paling penting yang kita dapat ilah TARBIAH. Tarbiah yang ada di sekolah kita adalah tarbiah yang terbaik yang pernah saya dan sahabat-sahabat dapat. Tetapi kenapa orang yang sebijak dan sehebat anda tidak nampak perkara ini (Nada kecewa).. Sekolah kita sekolah terbaik. Kita diajar memanah 2 kali sebulan yang tidak ada pun di sekolah-sekolah lain kecuali sekolah-sekolah elit. Mana ada sekolah-sekolah lain yang mengajar pelajar-pelajarnya Equestrian 2 kali sebulan. sikit sahaja sekolah yang memberikan pengisian tazkirah setiap kali lepas maghrib 7 kali seminggu. Mana ada sekolah lain yang mempunyai 10 orang pelajar sekelas yang membolehkan guru-guru memberi tumpuan 100% untuk mentarbiah murid. Mana Sebutlah satu sekolah yang mempunyai kelas public speaking sekali seminngu seperti sekolah kita. Mana ada guru-guru sekolah lain yang se'caring' guru-guru sekolah kita.

3 mutiara paling berharga yang sepatutnya dijumpai oleh sesiapa yang mencarinya di sekolah tersebut pasti akan menjumpainya. Pertama ilah mutiara Akademik, kedua ialah mutiara kemimpinan dan ketiga ialah mutiara Tarbiah. Hanya untuk orang yang mencarinya. Mutiara-mutiara ini jika dijumpai oleh pelajar disitu, mereka akan merasai betapa berharganaya mutiara-mutiara tersebut setelah ke luar dari sekolah.

Kembalilah kepada Al-quran dan sunnah dan hayatilah sedalam-dalamnya.Kalau banyak baca Alqur'an dan hadis serta membaca sirah nabi, mungkin anda akan mengerti erti Taribiah Islam yang sebenarnya..
____________________________________
PELAJAR UIA KUTUK SEKOLAH AGAMANYA

Oleh : Roslan SMS

Saya yakin Allah akan menghadirkan diri Nya dalam apa sahaja bentuk yang Dia inginkan. Saya yakin Dia mahu kita mengenalinya melalui apa sahaja keadah yang selesa dan ceria. Saya yakin pada kebenaran sejagat yang setiap sesuatu bermula dengan kebaikan. Saya yakin saya dapat mengenali dan melihat kehadiran Allah dalam apa ketika sekalipun, dalam titisan air, senyuman rakan yang beragama Kristian, dalam dakapan mesra sun bear.

Deminkianlah hasil nukilan seorang pelajar tahun akhir jurusan biotek alamsekitar UIAM, Kuantan, adik Nurhidayati Abdul Aziz. Tulisan beliau terbit dalam akhbar sisipan The Star, Star Two semalam di bawah tajuk Learning differences di dalam ruangan Young Malaysian Stories sempena ulangtahun ke 50 Kemerdekaan Negara.


Dari lengguk tulisan dan gaya bahsa beliau, kita dapat menangkap betapa adik Nurhidayati ini seorang yang berbakat dan banyak membaca.

Walaubagaimanapun kandungan dan maksud tulisan beliau ini agak menganggu minda saya lalu saya rasa terpanggil untuk berkongsi berkenaannya di sini. Istimewanya penulis ini adalah bahawa beliau mendapat persekolahan menengahnya dari institusi pengajian agama, lebih tepat lagi sekolah menengah agama persendirian. Namun tidak terdapat ruang di dalam penulisan beliau ini untuk memberikan sebarang pujian atau sanjungan terhadap pengalaman persekolahan menengah beliau itu selain merendah dan memperlekehkannya.

Beliau menyalahkan sekolah agama sebagai punca menjadikan beliau seorang remaja yang mudah memberontak walaupun dalam keadaan senyap-senyap. Beliau yakin beliau menjadi demikian kerana di sekolahnya pelajar lelaki dan perempuan dipisahkan, TV dan radio tiada, dan sekolah tidak pernah mengadakan hubungan dengan mana-mana sekolah lain.

Hasilnya beliau kononnya tidak bersedia menghadapi dunia luar dan masyarakat berbilang kaum dan agama.

Tambah belia, kini beliau tidak mengetahui berkenaan lagu-lagu dan artis pujaan terkini mungkin samada kerana perangainya yang suka mengelamun ataupun kekangan sepanjang berada di sekolah agama itu. Lagu Negara ku pun tidak dinyanyikan dan beliau diajar abahwa menyanyi itu tiada dalam agama.

Apakah begitu sekali hasil didikan sekolah agama? Setahu saya beberapa kenalan saya yang berkelulusan persekolahan agama telah berjaya di dalam hidup dan kerjaya masing-masing. Ada yang melangkah sehingga keperingkat masters dan malah Phd dari universiti di negara Barat. Jika benar sekolah menengah agama sebagaimana yang Nurhidayati gambarkan mustahil mereka dari lepasan agama dapat berjaya. Tetapi yang kita tahu dari pejuang kemerdekaan negara sehingga ke para pimpinan, cerdik pandai dan para pegawai di sektor awam dan swasta ramai dari lepasan persekolahan agama. Jangan lupa Prof Zulkifli Muhammad, Prof Ahmad Ibrahim, Prof Dr Harun Din semuanya dari persekolahan agama juga.

Sekolah agama bagi Nurhidayati seolah menutup perkembangan mindanya, tidak memberi peluang beliau bergaul dengan masyarakat majmuk dalam negara dan seolah menyekat kebebasannya. Saya tidak tahu apakah ibu-bapanya membaca tulisan beliau ini? Kerana jika sayalah bapa beliau pasti saya akan merasa kesal dan keciwa dengan beliau. Pasti seorang bapa yang menghantar anaknya ke sekolah sedemikian mahukan yang baik-baik belaka untuk anaknya itu. Dan saya yakin beliau pun tidak akan merasa melangkahkan kaki ke UIA jika tidak kerana persekolahan agamanya itu.

Kata beliau lagi:

I left school and entered a matriculation centre. I realised then how severely confused I was.

Saya meninggalkan sekolah dan menyertai Pusat Matrikulasi. Disanalah saya menyedari betapa terkelirunya saya.

Bagi saya Nurhidayati sememangnya adalah seorang remaja yang terkeliru atau CONFUSED tambahan pula dengan sifat memberontak yang ada dalam jiwanya sebagaimana diakuinya sendiri. Kekeliruannya itulah mengakibatkan beliau melihat sekolah agama lebih sebagai penjara sedangkan kebanyakan yang lain menimba nikmat dan ilmu yang berharga darinya.

To Nurhidayati: I pray that you would eventually turn out to be a successful Muslimah in whatever career you may pursue.

Truly it matters not if you listen to Linkin Park or adore Daniel Radcliffe or likes reading Morrie Schwartz, at the end of the day its the content of your character that counts. And the character of a good practising Muslim is reflected upon his or her total submission to Allas commands at all times.


Dari akhbar thestar


Learning differences

A young Malaysian went from being severely confused to relaxed and happy.

I STOOD in a corner, watching my friends excitedly prying open one durian after another. One friend turned to me and said, “Wouldn’t you like to try one?”

Another friend smiled and retorted, “She’s Melayu celup, she doesn’t eat durian and she wants to marry a British.” I laughed at his comment, but I still gave the durian a pass.


Changed: Books shaped the way Nurhidayati Abdul Aziz thought about, and viewed, the world.
In a way, my friend was right. I adore Jude Law. But I don’t know the latest local chart-topping songs and artistes.

I am uncertain whether my ignorance is because I love to daydream, or stems from a sheltered childhood spent in religious boarding schools.

Unlike my peers in national schools, I did not sing Negaraku every morning. It was perhaps because I was studying in a not-so-pro-government school or because, as implied by my teachers, singing was not considered religious.

I was never a part of the country’s excitement in celebrating National Day; we’d be attending classes. It is just one of the many things that most Malaysian youngsters enjoy that I realised I had missed growing up; like befriending people of different races and religions.

I was a rebellious teenager – quiet but rebellious. In a way, I think it was my response to the limitations inflicted upon me at religious school, where male and female students were segregated, televisions and radios not provided, and no contact with other schools established.

So I “made friends” with books and magazines; I subscribed to youth magazines, highlighting every word I found inspiring and kept them on my desks. I bought books every time I returned home. I built a world I could escape to. Through time, the books slowly shaped the way I thought and viewed the world. They had me thinking and constantly questioning what I had learned and thought was correct.

For instance, we were taught the importance of applying best religious practices, such as donning jubah and tudung labuh for girls. Some students who left the school later opted to wear baju kurung, seluar, or tudung tiga segi, and were frowned upon.

It was puzzling to me how simply being different could warrant such disapproval when I was also taught that my religion encourages love and tolerance not only among Muslims but towards non-Muslims, too.

In addition, my teacher always pointed out how students are susceptible to temptations in the dangerous world out there. At some point, I almost believed that it was safer to stay put in my school, being friends with people of similar views and beliefs.

I left school and entered a matriculation centre. I realised then how severely confused I was. People moved in cliques on campus. But I was alone. I tried to find people similar to me in appearance and thinking, only to receive hushed questions about which political side my parents were supporting.

Above all, I was astounded to receive warm greetings and friendship from colleagues – men and women – who were totally unlike me.

As I went through university, I found out instead how similar I was to other youths, regardless of our upbringing, religion, and race. As I read books, watched films and got to know different people, I was amazed to discover so many great things about others.

I have also been able to experience other aspects of being a Malaysian. I remember being awashed with pride and sadness as I sang Negaraku aloud during orientation.

During my third year, my friends and I stayed up late to watch fireworks on the eve of National Day. I remember being moved to tears as my Chinese friend warmly said, “Bless you!” when I sneezed.

I have also begun to know my country and its people better during my trips to the campus in Pahang, and to my mother’s hometown in Johor.

As one of my close friends observed, it is peculiar and unusual to hear Linkin Park’s Meteroa blaring away in a car driven by a girl in a tudung labuh.

I have gone from being timid and serious, to relaxed and happy. I smile and talk to strangers, joke with friends and am delighted to see Daniel Radcliffe’s picture in the newspaper.

I still have a long way to go but people who were strangers once are now close friends.

I believe God can reveal Himself in any way He desires. I believe He wants us to find Him through ways we are happy and comfortable with. I believe in the universal truth: everything begins as a good thing.

I believe I can learn and see God in every possible moment – the trickle of spring water, the smile of a Christian friend, the embrace of a sun bear. I believe kindness is to be shared with everyone – my parents, my friends, and kids across the world. I believe that is the kind of world God wants us to create.

I think being a Malaysian is about all of us looking after one another, not simply because we are of similar race, religion, or living in the same country, but because it is the best we can do in being human. As Morrie Schwartz in Mitch Albom’s Tuesdays with Morrie says, “Love each other, or die.”





Nurhidayati, 22, is a final year environmental biotechnology student in the International Islamic University in Kuantan.

هناك ٣ تعليقات:

Nurul 'Izzah يقول...

Salam..

Hmm..she should really10x thinks carefully before writing that article =/

SoalHati يقول...

manusia tak bersyukur dengan apa yang dia ada..
manusia di zaman sekarang..
lalai dengan kehiudpan sementara..
sedih..sedih..
takut jugak kalau2 diri ni pun begitu...

ana snd syukur sgt2 dpt masuk shams. sbb dr situlah ana blajar tutup aurat dan segala hukum hakam agama yg lain...alhamdulillah. walaupun pd mulanya tak suka sekolah tu sbb buruk..hehehe tp skrg dh lawa sgt dah.

Admin يقول...

Salam dan marhaban
Sekadar Pandangan dari seorang yang bukan asal sekolah agama, tetapi mendapat tarbiyah di A-Level dan pernah mengajar sekolah agama-

Akak tak dapat nak salahkan Hidayati ini (nama pun hampir sama
100% kerana sebenarnya guru-guru agama beliau juga berperanan mendidik dan menanam fikrah islam kepada beliau.

Ilmu tanpa fikrah tanpa iman tiada ada lazatnya.
Anak-anak murid ini pemikiran dia berbeza-Terutama yang bijak dan rebellious.Cara pendekatan guru amat penting untuk menanamkan fikrah kepada anak-anak murid ini.
Dia tidak melihat contoh yang terbaik- muslimah dari sekolah agama, yang terkedepan,berketrampilan dalam masyrakat,mampu bergaul tanpa kira agama.Mungkin dia hanya nampak kalau tudung labuh aja-jumud.Itulah pandangan akak-dia belum bertemu contoh yang sesuai.