الجمعة، شعبان 08، 1427

antara Anjing dan Awek


LEMBU: Hai anjing, apa habaq? Macam ada yang
tak kena saja?
ANJING. Aku tengah tension ini . mahu saja aku gigit
manusia tadi.

LEMBU : eh? Kenapa ?
ANJING. Aku lalu tepi dua orang manusia lelaki
dan perempuan yang sedang berkepit. tiba-tiba si lelaki
terperanjat dan terus melompat dan berkata "hoi
anjing , pergi jauh-jauh, najis!".

LEMBU: Ya, lah. anda kan haram. Najis tahap berat
bagi manusia. Biasalah tu .
ANJING: Kalau aku najis sekali pun, kalau dia
tersentuh aku, boleh disamak. Yang dia sentuh
dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak
samak dosa?

LEMBU: Betul tu . Memegang wanita yang bukan
mahramnya tanpa ikatan yang sah, lebih dahsyat
kenajisannya daripada memegang anda anjing,
malah tak boleh suci sekalipun di samak.
ANJING: Wah .. ayat anda me man pergi power lah...
manusia kena ubah pepatah "Pandai macam
LEMBU"


Sedikit Penjelasan:
Daripada satu hadis yang diriwayatkan daripada
ibnu majah menyatakan bahawa ?Bergomolan
dengan bab* (khinzir) itu adalah lebih baik
berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja)
dengan wanita yang bukan mahram?.

Bersentuhan (dengan sengaja & apatah lagi
bertujuan syahwat) adalah berdosa dan wajib
bertaubat (bagi membersihkan dosa). Sedangkan
menyentuh anjing tidaklah berdosa dan hanya
perlu disuci (bukan bertaubat). Menyentuh anjing
bukanlah satu kesalahan (dosa) atau maksiat.
Tetapi, menyentuh wanita bukan mahram adalah
berdosa dan merupakan maksiat.

Di dalam satu riwayat hadis yang lain yang
maksudnya , ?Sesungguhnya kepala yang ditusuk
dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh
kaum yang bukan sejenis yang tidak halal
baginya . (Riwayat At Tabrani dan Baihaqi)

ليست هناك تعليقات: