الأربعاء، رمضان ٠٩، ١٤٢٦

Aku konfius


The legal profession plays an important role in the administration of justice in Malaysia either conventional legal profession or Syariah legal profession.

Tadi prof Alsagoff ada Tanya satu soalan kat kelas,

“kalau Anwar Ibrahim want to be your client in his trial, who want to defend him?” ramai gak yang angkat tangan nak defend Anwar Ibrahim termasuk aku. Pastu Prof alsagoff tanya lagi plak,

“kalo yang pergi seek your defend ialah Mona Efendi, sapa yang sanggup jadi her lawyer?” Jawabnya sorang pun tak nak angkat tangan. Zaiti and Shikin pun tak nak tolong Mona jugak tadi kan?

Pada pandangan aku lah…, kenapa ramai yang nak defend Anwar sebab kitorang tahu dia tidak bersalah. Ikut instinct, intuition and common sense sendiri pun kita boleh agak samada dia bersalah atau tidak.

Sorang pun tak mau defend Mona sebab kita as a lawyer kita boleh tau sebenarnya adakah client kita tu guilty or not melalui common sense kita betul tak. Bukan nak judge sebelum hakim jatuhkan the judgement, tapi through the confession of our client and the evidences and explaination kita surely boleh predict. Mustahil lawyer tak boleh agak anak buah dia tipu atau tidak in explaining the fact of the case.

Bagi akulah, kita as muslim lawyer kenapa nak defend orang yang bersalah. Kita tau dia bersalah sebab hati, naluri dan otak kita kata dia bersalah, tapi kita defend dia…
Setiap apa yang kita lakukan itu ada balasannya nanti. Kalau kita menang kes pulak-lagi la kita dah bebaskan orang yang tidak bersalah. Dia akhirat kelak jawab sendiri la kat Allah. Dahla under Iclamic Criminal Law fore sure dia terlepas kat Malaysia ni.

tau tak prof Alsagoff kata apa as the conclusion..

“Awak semua tidak layak menjadi peguam” Aku and my friends pelik la nape dia cakap macam ni? Zaiti and Shikin pun aku rasa terkesima jugak dengan kata-kata dia.

Dia kata,
“bukankah man is innocent until proven guilty? This is an Islamic legal principle yang dicedok oleh English law. Kalau awak tidak mahu tolong dia sebab awak kata dia bersalah, awak telah bertindak mengikut emosi. Dia hanya bersalah setelah HAKIM menentukan whether he guilty or not”.

“ Seorang lawyer tidak boleh emitonal dalam menangani any cese"

Pening kepala aku dengan teorinya itu. Dia kata the principle is same as a surgeon. The surgent set aside his emotion while operate his pesakit. Tidak kira lah yang berada diatas meja bedah itu pembunuh atau penjenayah, the surgeon will safe the life. Dia tidak kan kata kat pesakit tu,

“padan muka kau, u deserve to die” kat pesakit tu.

Cuba bayangkan, anda seorang doctor bedah and orang yang anda akan bedah itu ialah orang yang telah membunuh isteri anda. Fore sure anda akan menyelamatkan juga nyawanya sebab itu adalah tugas anda. Begitu juga dengan seorang peguam. Anda perlu menerima semua kes tanpa ada any pre-judgement on it kerana dia tidak akan bersalah selagi mana Hakim tidak kata dia bersalah. Maksudnya semasa anda mewakilinya itu, dia di dalam keadaan tidak bersalah.

This is the explanation given by him. Tapi aku macam tidak boleh terima semua ini. Nanti aku rujuk dengan dua tiga orang ustaz lepas ini.
Wassalam.

ليست هناك تعليقات: